''“…Köy Enstitüleri aslında, olağanüstü fedakârlıklarla kurulan Türkiye Cumhuriyetimizin yaşatılması için gereken “köy eğitim projesi” idealinin dişlilerinden biridir. Bu çarkı oluşturan beş aşama şunlardır:
Köy Eğitmen Kursları (bu proje 30 Ekim 1937 tarihinde uygulamaya geçmiştir)
Köy Öğretmen Okulları (1937)
Köy Enstitüleri (1940)
Köy Meslek Kursları (1940)
Yüksek Köy Enstitüsü (1943)
Bu aşamaların tam bir başarı içerisinde tamamlandığını söyleyemeyiz. Ancak, her bir proje kendi içerisinde, toplumda çok başarılı sonuçlar getirmiştir.
Ayrıca bu projelerin Eskişehir için de önemi büyüktür. Eğitmen kursları, köy öğretmen okulları ve köy enstitülerinin ilk örnekleri Eskişehir’in Çifteler sınırları içinde yer alan Hamidiye ve Mahmudiye’de açılmıştır. Türkiye’nin birçok önemli il ve ilçe merkezi dururken bu önemli projelerin başlangıcının şehrimizde yapılması ayrı bir değerlendirme konusudur. Ama arazi, konum ve toplumsal yapı - gelişmişlik bu seçimlerde önemli tercih konusudur.''
Köy Eğitmen Kursları (bu proje 30 Ekim 1937 tarihinde uygulamaya geçmiştir)
Köy Öğretmen Okulları (1937)
Köy Enstitüleri (1940)
Köy Meslek Kursları (1940)
Yüksek Köy Enstitüsü (1943)
Bu aşamaların tam bir başarı içerisinde tamamlandığını söyleyemeyiz. Ancak, her bir proje kendi içerisinde, toplumda çok başarılı sonuçlar getirmiştir.
Ayrıca bu projelerin Eskişehir için de önemi büyüktür. Eğitmen kursları, köy öğretmen okulları ve köy enstitülerinin ilk örnekleri Eskişehir’in Çifteler sınırları içinde yer alan Hamidiye ve Mahmudiye’de açılmıştır. Türkiye’nin birçok önemli il ve ilçe merkezi dururken bu önemli projelerin başlangıcının şehrimizde yapılması ayrı bir değerlendirme konusudur. Ama arazi, konum ve toplumsal yapı - gelişmişlik bu seçimlerde önemli tercih konusudur.''
*
FOTOĞRAF: ESKİŞEHİR, ÇİFTELER KÖY ENSTİTÜSÜ-1953...