KÖY ENSTİTÜLERİNİN YERLERİ
KURULUŞ TARİHLERİ / MÜDÜRLERİ17. Nisan 1940 Tarih ve 3083 sayılı kanunla kurulan Köy Enstitüleri, açılış yılları ve ilk müdürleri
Kızılçullu 1937' de, Çifteler 1937' de, Kepirtepe 1938'de ve Gölköy 1939' da "Köy Öğretmen Okulu" olarak kurulmuş olduklarından müdürlerin isimleri bu yıllardan itibaren verilmiştir.
KURULUŞ TARİHLERİ / MÜDÜRLERİ17. Nisan 1940 Tarih ve 3083 sayılı kanunla kurulan Köy Enstitüleri, açılış yılları ve ilk müdürleri
Kızılçullu 1937' de, Çifteler 1937' de, Kepirtepe 1938'de ve Gölköy 1939' da "Köy Öğretmen Okulu" olarak kurulmuş olduklarından müdürlerin isimleri bu yıllardan itibaren verilmiştir.
Okul Adı ve Yeri: Kızılçullu Köy Enstitüsü – İzmir
Okulun Kuruluş Yılı: 1937
Okul Müdürleri: Emin SOYSAL, Hamdi AKMAN, Talat ERSOY
Okul Adı ve Yeri: Çifteler Köy Enstitüsü – Eskişehir
Okulun Kuruluş Yılı: 1937
Okul Müdürleri: Remzi ÖZYÜREK, Rauf İNAN, Osman ÜLKÜMEN
Okul Adı ve Yeri: Kepirtepe Köy Enstitüsü – Edirne
Okulun Kuruluş Yılı: 1938
Okul Müdürleri: Nejat İDİL, İhsan KALABAY
Okul Adı ve Yeri: Gölköy Köy Enstitüsü – Kastamonu
Okulun Kuruluş Yılı: 1939
Okul Müdürleri: Süleyman Edip BALKIR, Ali Doğan TORAN
Okul Adı ve Yeri: Arifiye Köy Enstitüsü – Sakarya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Süleyman Edip BALKIR, Ali Doğan TORAN
Okul Adı ve Yeri: Aksu Köy Enstitüsü – Antalya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Talat ERSOY, Halil ÖZTÜRK
Okul Adı ve Yeri: Savaştepe Köy Enstitüsü – Balıkesir
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Sıtkı AKAY
Okul Adı ve Yeri: Gönen Köy Enstitüsü – Isparta
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Ömer UZGİL, Ayhan KARASU
Okul Adı ve Yeri: Düziçi Köy Enstitüsü – Adana
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Lütfi DAĞLAR
Okul Adı ve Yeri: Pazarören Köy Enstitüsü – Kayseri
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Sabri KOLÇAK, Şevket GEDİKOĞLU
Okul Adı ve Yeri: Akpınar Köy Enstitüsü – Samsun
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Nurettin BİRİZ, Enver KARTEKİN
Okul Adı ve Yeri: Beşikdüzü Köy Enstitüsü – Trabzon
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Hürrem ARMAN, Osman ÜLKÜMEN, Fehim AKINCI
Okul Adı ve Yeri: Cılavuz Köy Enstitüsü – Kars
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Halit AGANOĞLU, Ahmet KORKUT
Okul Adı ve Yeri: Akçadağ Köy Enstitüsü – Malatya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Şinasi TAMER, Şerif TEKBEN
Okul Adı ve Yeri: İvriz Köy Enstitüsü – Konya
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Mehmet KORKUT, Recep GÜNEL, İsmail Sata GÜNER
Okul Adı ve Yeri: Hasanoğlan Köy Enstitüsü – Ankara
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Mehmet, TUĞRUL, Lütfi ENGİN, Hürrem ARMAN, Rauf İNAN
Okul Adı ve Yeri: Pamukpınar (Yıldızeli) Köy Enstitüsü – Sivas
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Şinasi TAMER
Okul Adı ve Yeri: Pulur Köy Enstitüsü – Erzurum
Okulun Kuruluş Yılı: 1942
Okul Müdürleri: Ahmet KORKUT, Aydın ANKÖK, Osman YALÇIN
Okul Adı ve Yeri: Dicle Köy Enstitüsü – Diyarbakır
Okulun Kuruluş Yılı: 1944
Okul Müdürleri: Nazif EREN
Okul Adı ve Yeri: Ortaklar Köy Enstitüsü – Aydın
Okulun Kuruluş Yılı: 1944
Okul Müdürleri: Hayri ÇAKALOZ, Hamdi AKMAN
Okul Adı ve Yeri: Ernis Köy Enstitüsü – Van
Okulun Kuruluş Yılı: 1948
Okul Müdürleri: İbrahim OYMAK, Mustafa YALDIR
*
Genel bilgiler
Dersler
Kuruluşunda emeği geçenler
Okulun Kuruluş Yılı: 1937
Okul Müdürleri: Emin SOYSAL, Hamdi AKMAN, Talat ERSOY
Okul Adı ve Yeri: Çifteler Köy Enstitüsü – Eskişehir
Okulun Kuruluş Yılı: 1937
Okul Müdürleri: Remzi ÖZYÜREK, Rauf İNAN, Osman ÜLKÜMEN
Okul Adı ve Yeri: Kepirtepe Köy Enstitüsü – Edirne
Okulun Kuruluş Yılı: 1938
Okul Müdürleri: Nejat İDİL, İhsan KALABAY
Okul Adı ve Yeri: Gölköy Köy Enstitüsü – Kastamonu
Okulun Kuruluş Yılı: 1939
Okul Müdürleri: Süleyman Edip BALKIR, Ali Doğan TORAN
Okul Adı ve Yeri: Arifiye Köy Enstitüsü – Sakarya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Süleyman Edip BALKIR, Ali Doğan TORAN
Okul Adı ve Yeri: Aksu Köy Enstitüsü – Antalya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Talat ERSOY, Halil ÖZTÜRK
Okul Adı ve Yeri: Savaştepe Köy Enstitüsü – Balıkesir
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Sıtkı AKAY
Okul Adı ve Yeri: Gönen Köy Enstitüsü – Isparta
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Ömer UZGİL, Ayhan KARASU
Okul Adı ve Yeri: Düziçi Köy Enstitüsü – Adana
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Lütfi DAĞLAR
Okul Adı ve Yeri: Pazarören Köy Enstitüsü – Kayseri
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Sabri KOLÇAK, Şevket GEDİKOĞLU
Okul Adı ve Yeri: Akpınar Köy Enstitüsü – Samsun
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Nurettin BİRİZ, Enver KARTEKİN
Okul Adı ve Yeri: Beşikdüzü Köy Enstitüsü – Trabzon
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Hürrem ARMAN, Osman ÜLKÜMEN, Fehim AKINCI
Okul Adı ve Yeri: Cılavuz Köy Enstitüsü – Kars
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Halit AGANOĞLU, Ahmet KORKUT
Okul Adı ve Yeri: Akçadağ Köy Enstitüsü – Malatya
Okulun Kuruluş Yılı: 1940
Okul Müdürleri: Şinasi TAMER, Şerif TEKBEN
Okul Adı ve Yeri: İvriz Köy Enstitüsü – Konya
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Mehmet KORKUT, Recep GÜNEL, İsmail Sata GÜNER
Okul Adı ve Yeri: Hasanoğlan Köy Enstitüsü – Ankara
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Mehmet, TUĞRUL, Lütfi ENGİN, Hürrem ARMAN, Rauf İNAN
Okul Adı ve Yeri: Pamukpınar (Yıldızeli) Köy Enstitüsü – Sivas
Okulun Kuruluş Yılı: 1941
Okul Müdürleri: Şinasi TAMER
Okul Adı ve Yeri: Pulur Köy Enstitüsü – Erzurum
Okulun Kuruluş Yılı: 1942
Okul Müdürleri: Ahmet KORKUT, Aydın ANKÖK, Osman YALÇIN
Okul Adı ve Yeri: Dicle Köy Enstitüsü – Diyarbakır
Okulun Kuruluş Yılı: 1944
Okul Müdürleri: Nazif EREN
Okul Adı ve Yeri: Ortaklar Köy Enstitüsü – Aydın
Okulun Kuruluş Yılı: 1944
Okul Müdürleri: Hayri ÇAKALOZ, Hamdi AKMAN
Okul Adı ve Yeri: Ernis Köy Enstitüsü – Van
Okulun Kuruluş Yılı: 1948
Okul Müdürleri: İbrahim OYMAK, Mustafa YALDIR
*
Köy Enstitüleri, ilkokul öğretmeni yetiştirmek üzere 17 Nisan1940 tarihli ve 3803 sayılı yasa ile açılmış okullardır. Tamamen Türkiye'ye özgü olan bu eğitim projesini 28 Aralık 1938 tarihinde milli eğitim bakanı olan Hasan Ali Yücel bizzat yönetti.
Kuruluşu
Neredeyse tüm Anadolu'nun okulsuz ve öğretmensiz olduğu gerçeği gözönüne alınarak[3], dönemin başbakanıİsmet İnönü'nün himayesinde, Millî Eğitim BakanıHasan Ali Yücel tarafından İsmail Hakkı Tonguç'un çabalarıyla köylerden ilkokul mezunu zeki çocukların bu okullarda yetiştirildikten sonra yeniden köylere giderek öğretmen olarak çalışmaları düşüncesiyle kuruldular. Geleneksel öğretmen okullarında yetişmiş öğretmenler için köylerde öğretmenlik yapmak, istenerek yapılacak bir görevden çok zorunluluk olarak algılanıyordu.Çalıkuşu romanındaki karakter gibi gönüllü ve özverili öğretmenlerin sayısı azdı. Oysa okuma yazma oranı Cumhuriyet ilk kurulduğu yıllarda %5 bile değildi. Bunun yanında nüfusun %80'lik bölümü köylerde yaşıyordu.[4] Köy Enstitüleri'nin kurulması ve yaygınlaşması konusunda pedagoji uzmanı Halil Fikret Kanad'ın önemli çalışmaları vardı. Kanad, zorunluluktan değil özveriyle öğrenci yetiştirecek köye göre öğretmen fikrini savunmuştu.
1940 yılından başlayarak, tarım işlerine elverişli geniş arazisi bulunan köylerde veya onların hemen yakınlarında Köy Ensititüleri açıldı. Türkiye'de seçilen şehirlerden uzak ancak tren yollarına yakın tarıma elverişli 21 bölgede köy ilkokullarına öğretmen yetiştirmek üzere açılmıştı. Öğretmenler köylülere hem örgün eğitim verecek, okuma yazma ve temel bilgileri kazandıracak hem de modern ve ilmi tarım tekniklerini öğretecekti. Öğretmenler gittiği yörelerde bilinmeyen tarım türlerini de köylülere öğretecekti. Kitaba deftere dayalı öğretim yerine iş için, iş içinde eğitim ilkesi tatbik ediliyordu. Her köy enstitüsünün kendisine ait tarlaları, bağları, arı kovanları, besi hayvanları, atelyeleri vardı. Derslerin %50'lik bölümü temel örgün eğitim konularını içeriyordu. Geri kalanı ise uygulamalı eğitimdi.
Genel bilgiler
1940-1946 arasında köy enstitülerinde 15.000 dönüm tarla tarıma elverişli hale getirilmiş ve üretim yapılmıştı. Aynı dönemde 750.000 yeni fidan dikilmişti. Oluşturulan bağların miktarı ise 1.200 dönümdü. Ayrıca 150 büyük inşaat, 60 işlik, 210 öğretmen evi, 20 uygulama okulu, 36 ambar ve depo, 48 ahır ve samanlık, 12 elektrik santralı, 16 su deposu, 12 tarım deposu, 3 balıkhane, 100 km. yol yapılmıştı. Sulama kanalları oluşturularak enstitü öğrencilerinin uygulmalı eğitim gördüğü çiftliklere sulama suyu öğrenciler tarafından getirilmişti.
Kapatıldığı 1954 yılına kadar Köy enstitülerinde 1.308 kadın ve 15.943 erkek toplam 17.251 köy öğretmeni yetişmişti.Fakir Baykurt, Ümit Kaftancıoğlu, Talip Apaydın, Mahmut Makal, Mehmet Başaran, Pakize Türkoğlu,Hatun Birsen Başaran, Ali Dündar, Mehmet Uslu ve Dursun Akçam gibi önde gelen yazarlar ve düşünürler bu okullarda yetişmişlerdir.
Köy Enstitülerinin listesi
Listedeki adlar köy enstitüler kurulduğunda sahip olduğu adlardır.
Ad/Bulunduğu İl | Kuruluş Tarihi | 1946'ya Kadar Çalışan Müdürlerin Adı |
---|---|---|
Akçadağ / Malatya | 1940 | Şinasi Tamer, Şerif Tekben |
Akpınar-Ladik/ Samsun | 1940 | Nurettin Biriz, Enver Kartekin |
Aksu / Antalya | 1940 | Talat Ersoy, Halil Öztürk |
Arifiye / Sakarya | 1940 | Süleyman Edip Balkır |
Beşikdüzü / Trabzon | 1940 | Hürrem Arman, Osman Ülküman |
Cılavuz / Kars | 1940 | Halit Ağanoğlu |
Çifteler / Eskişehir | 1939 | Remzi Özyürek, M. Rauf İnan, Osman Ülkümen |
Dicle / Diyarbakır | 1944 | Nazif Evren |
Düziçi / Adana | 1940 | Lütfi Dağlar |
Erciş / Van | 1948 | İbrahim Oymak |
Gölköy / Kastamonu | 1939 | Ali Doğan Toran |
Gönen / Isparta | 1940 | Ömer Uzgil |
Hasanoğlan / Ankara | 1941 | Lütfi Engin, Hürrem Arman, M. Rauf İnan |
İvriz / Konya | 1941 | Recep Gürel, İ. Safa Güner |
Kepirtepe / Kırklareli | 1939 | Nejat İdil, İhsan Kalabay |
Kızılçullu / İzmir | 1939 | Emin Soysal, Hamdi Akman, Talat Ersoy |
Ortaklar / Aydın | 1944 | Hayri Çakaloz |
Pamukpınar / Sivas | 1941 | Şinasi Tamer, Hüseyin Civanoğlu |
Pazarören / Kayseri | 1940 | Sabri Kolçak, Şevket Gedikoğlu |
Pulur / Erzurum | 1942 | Ahmet Korkut, Aydın Arıkök |
Savaştepe / Balıkesir | 1940 | Sıtkı Akkay |
Öğretmen ve öğrenci sayısı Yıllara göre enstitülerin, bu enstitülerde görevli öğretmenlerin ve öğrencilerin sayılarındaki artış tabloda görülmektedir.
|
1939 - 1950 yılları arasında Köy enstitülerinde yetişen köy öğretmenlerinin toplam köy öğretmenleri içindeki yeri.
Sene | Toplam köy öğretmeni sayısı | Köy enstitüsü kökenli köy öğretmeni sayısı |
---|---|---|
1939 | 6847 | 0 |
1946 | 11533 | 5225 |
1950 | 18426 | 13182 |
Dersler
Okullar tarıma elverişli arazisi olan köylerin yakınlarında kuruldu. Amaçlarından biri de köylülerin alternatif tarım tekniklerini öğretmekti. Arıcılık bilinmeyen köylerde arıcılık, bağcılık bilinmeyen köyde bağcılık öğretiliyordu. Enstitüye atanan öğretmen gittiği köyde okul binasını köylülerin yardımıyla yapabilecek kadar inşaat bilgisi de öğreniyordu. Köy enstitüsünü bitiren bir öğretmen sadece bir ilkokul öğretmeni olmuyor aynı zamanda ziraatçilik, sağlıkçılık, duvarcılık, demircilik, terzilik, balıkçılık, arıcılık, bağcılık ve marangozluk konularını da uygulamalı olarak öğreniyordu. Enstitülerin hepsinin kendisine ait tarım arazileri, atelyeleri vardı. Bu sayede öğretmenler kendi okullarını gittiği köyde köylülerin işbirliği ile inşa ediyor ve devletin okul yapmasına gerek kalmıyordu.Hasanoğlan Köy Enstitüsü, diğer köy enstitülerini kuran köy enstitüsü öğrencileri tarafından inşa edilmişti. Köy enstitülerinden mezun olan öğretmenlere yetiştirildikleri branşa ve gönderilecekleri köye göre 150 parçaya varan alet ve edevat veriliyordu. Öğretmenler bu alet ve edevat ile köylülerin de yardımıyla köy okulunu inşa ediyor ve köylülere hem modern tarım tekniklerini hem de okuma yazmayı ve hatta müzik aletleri çalmayı öğretiyordu.
Hasan Ali Yücel Milli Eğitim Bakanlığı döneminde dünya klasiklerini Türkçe'ye tercüme ettirmişti. Köy enstitüleri öğrencileri her sene 25 tane klasik romanı okumakla yükümlüydü. Bu sayede zeki köy çocuklarından engin entellektüel birikimleri olan aydınlar oluşuyordu. Bu aydın köy öğretmenleri en az bir tane müzik aletini çalmasını da öğreniyordu. Aşık Veysel köy enstitülerinde müzik derslerinde öğrencilere bağlama çalmasını gösteriyordu.
Sabahın erken saatlerinde uyanan öğrenciler kızlı ve erkekli zeybek ve halk oyunları oynayarak sabah sporlarını da yapmış oluyorlardı. Daha sonra kahvaltı ardından zorunlu okuma saati vardı. Kahvaltıyı kendilerinden önce kalkıp fırında ekmek pişiren öğrenci arkadaşları hazırlıyordu.Bu bakımlardan köy enstitüleri yaparak öğrenim konusunda dünyada benzeri görülmemiş bir örnek oluşturmuş ve birçok akademik inceleme ve araştırmaya örnek olmuştur.
Aşağıdaki çizelgede Köy Enstitüleri'nde uygulanan derslerin 5 yıla dağılımı görülmektedir.
Ders | Hafta |
---|---|
Kültür Dersleri | 114 |
Ziraat Dersleri ve Çalışmaları | 58 |
Teknik Dersler ve Çalışmalar | 58 |
Beş Yıllık Sürekli Tatiller | 30 |
Beş yıllık eğitim süresince kültür derslerinin içeriğinin toplam saatleri aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Ders | Saat |
---|---|
Türkçe | 736 |
Matematik | 598 |
Fizik | 276 |
Tarih | 232 |
Yurttaşlık bilgisi | 92 |
Sanat Köylerde büyümüş öğrencilere klasik müzik enstrümanları ve geleneksel sazları çalması öğretiliyordu. Aşık Veysel, enstitüleri gezip öğrencilere saz çalmasını gösteriyordu. Hasanoğlan Köy Enstitüsü bu konuda en zengin enstrüman envanterine sahipti. Daha sonra açılan Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü'ndeki derslere Ankara Konservatuvarı öğretmenleri geliyordu. Köy kökenli öğrencilerden kurulu orkestralar müzik eserlerini seslendiriyordu.
Mandolin, taşınması ve öğreniminin kolaylığı nedeniyle yaygınlıkla kullanılan enstrümanlardan biriydi. Müzik grupları, 17 Nisan şenlikleri, sınıf geceleri veya okulu ziyaret eden bir yönetici için kısa hazırlık provaları yaptıktan sonra konserlervermekteydi.
Hasanoğlan Köy Enstitüsü'nde gerçekleştirilen bir bitirme töreni programı, enstitülerde yapılan sanatsal faaliyetlerin kapsamı konusunda örnek olarak gösterilebilir. İstiklal marşıile başlayan programda sırasıyla; konuşma korosu (sağlık kolu mezunları), marş ve türküler (Akın Marşı, Halay Başı Türküsü), oyunlar (Arpazlı, Biço), mandolin konseri (Arılar, Semada Yıldızlar - öğretmen kolu mezunları), marş ve türküler (Vatan Marşı, Ördek isen Göle Gel Türküsü - yüksek kısım mezunları), oyunlar (Bengi, Dağlı), keman konseri (Mozart'tan rondolar; Allegro Vivo, Allegretto, Allegro A'la Turca - güzel sanatlar kolu), koro (Asker Dönüşü, Köy Okulu, İndim Dere Beklerim, Çoban - güzel sanatlar kolu), temsil (Anton Çehov'un Teklif adlı oyunu), konuşma ve diploma töreni, İleri Marşı (topluca),zeybek ve oyunlar (dışarıda topluca) yer almıştı. Programda ayrıca şiirler okunmuş ve müzik dersliğinde piyano ve saz konserleri verilmiştir. Sergilenmiş olan, yönetmenliğini Cüneyt Gökçer'in yaptığı oyunun yanı sıra enstitüde son bir yıl içinde sergilenen diğer tiyatro oyunları Molière'in Zoraki Tabip veKibarlık Budalası adlı oyunları, Sofokles'in Kral Oedipus'u,Gogol'ün Müfettiş'i ve Shakespeare'in Bir Yaz Gecesi Rüyasıadlı oyunudur.[15]
Enstitülerde hazırlanan programlar, toplumun sanat ve kültür hayatına katkıda bulunulması amacıyla çevre il ve köylere de götürülerek sergilenmiştir.
1945 yılında Hasanoğlan Köy Enstitüsü'ndeki müzik enstrümanları listesi şöyleydi.
Çalgı aleti | Sayısı |
---|---|
Mandolin | 259 |
Plaklar (Klasik Müzik) | 160 |
Keman | 55 |
Bağlama | 37 |
Akordeon | 8 |
Radyo | 3 |
Piyano | 3 |
Davul | 3 |
Amplifikatör | 1 |
Pikap | 1 |
Metronom | 1 |
Köy Enstitülerinin kapatılması 2. Dünya Savaşı'nın sonlarına doğru 1945 yılında Sovyetler Birliği lideriStalin'in Türkiye'den Kars, Artvin ve Ardahan'ı ve Boğazlarda askeri üs istemesi üzerine, Milli Şef de ABD'den askeri destek istemişti. Bu desteği vermeye hazır olduğunu belirten ABD, Truman Doktrini ile yardıma başlamıştı ama karşılığında Türkiye'de serbest seçimlere dayanan demokrasi düzeninin yerleştirilmesini ve Milli Şeflik, "5 yıllık kalkınma planları" ve "Köy Enstitüleri"leri gibi Sovyet sistemine benzer uygulamaların kaldırılmasını talep etti.1946 yılında hükümetin yaklaşan seçimleri yitirme kaygısıyla CHPiçinden muhalif milletvekillerinin başını çektiği örgütlü muhalefetin kampanyasıyla, müfredatında ve yapılanmasında kuruluş amaçlarından uzaklaşan değişiklikler yapıldı. İlerleyen yıllarda da, daha önceleri sıkı sıkıya bağlı olduğu "iş için iş içinde eğitim" ilkesinden uzaklaştırıldı. Önceleri yaratıcılığın ön plana çıktığı eğitim anlayışının yerine giderek geleneksel, ezberci eğitimin yerleştiği öğretmen okullarına dönüştürülerek1954'te kapatıldılar.
Cumhuriyet Halk Partisi içinden Köylüyü topraklandırma Yasasına karşı çıkan bir kesim milletvekili Demokrat Partiyi kurdu. Bu parlamenterler içinde Atatürk Devrimlerine karşı olup tek partidiktatörlüğünde bu düşüncelerini açığa vuramayanlar olduğu, Atatürk devrimlerine muhalefet hisleri besleyen ancak bu karşıtlıklarını ortaya koymaya cesaret edemeyen siyasi ve toplumsal yapının bir karşı devrim atağı başlatarak Köy Enstitülerinin kapatılmasını sağladığı iddia edilmiştir.[20] Hasanoğlan Köy Enstitüsü eski müdürü Rauf İnan ve Hıfzı Veldet Velidedeoğlu Köy Enstitülerinin kapatılmasının Atatürk Devrimleri karşıtlarınca başlatılan bir Karşı Devrim hareketi olduğunu söylemişlerdi. 1945 yılında Köy Enstitüleri hakkında komünistlerin, dinsizlerin yetiştiği fuhuş yuvaları olduğu söylenerek saldırı kampanyaları başlatılmıştı. Parlamentoda bütçe görüşmelerinde milletvekiliEmin Sazak'ın Köylere giden enstitü mezunları kendilerini birer Atatürk zannediyorlar demesi üzerine Hasan Ali Yücel, Bu çocukların her birinin birer Atatürk olması temenni edilir şeklinde cevap vermişti.
Köy enstitüleri 1954 yılında kapatılmıştı.
Köy Enstitülerine yöneltilen ve kapatılmaları ile sonuçlanan belli başlı eleştiriler birkaç ana başlık altında toplanabilir. Enstitülerde öğrenciler tek tip üniforma giyiyordu ve enstitü müdürü bile buna uyup aynı üniformayı giyiyordu. Öğrenciler bizzat yönetime katılıyorlardı. Bu ve benzeri sebepler ile enstitülere koministlik suçlamaları yapılıyor arada bir ihbar mektuplarını dikkate alan polisin baskınlarına uğruyordu. Kız öğrencilerin erkek öğrenciler ile karma eğitim görmesi sonu gelmez dedikodulara neden oluyordu. Köylüler okul ve enstitü inşaatlarına yardım ile devlet tarafından mükellef kılınmıştı. Bu zorlamalar köylülere angarya olarak geliyordu. Öğrencilerin boğaz tokluğuna öğrenim görecekleri kendi okullarının inşasında çalıştırılmaları eleştirilmekteydi.
Köylere atanan öğretmenler yörenin toprak ağalarıyla sorunlar yaşıyorlardı. Bu geçimsizlikler köy öğretmenlerinin toprak ağalarının seçtirdiği milletvekillerine şikayet olarak ulaşıyordu. Bu durum toprak sahiplerinin durmaksızın Ankara'ya baskı yapmalarına neden oluyordu.
Köy enstitüleri 1954 yılında kapatılmıştı.
Köy Enstitülerine yöneltilen ve kapatılmaları ile sonuçlanan belli başlı eleştiriler birkaç ana başlık altında toplanabilir. Enstitülerde öğrenciler tek tip üniforma giyiyordu ve enstitü müdürü bile buna uyup aynı üniformayı giyiyordu. Öğrenciler bizzat yönetime katılıyorlardı. Bu ve benzeri sebepler ile enstitülere koministlik suçlamaları yapılıyor arada bir ihbar mektuplarını dikkate alan polisin baskınlarına uğruyordu. Kız öğrencilerin erkek öğrenciler ile karma eğitim görmesi sonu gelmez dedikodulara neden oluyordu. Köylüler okul ve enstitü inşaatlarına yardım ile devlet tarafından mükellef kılınmıştı. Bu zorlamalar köylülere angarya olarak geliyordu. Öğrencilerin boğaz tokluğuna öğrenim görecekleri kendi okullarının inşasında çalıştırılmaları eleştirilmekteydi.
Köylere atanan öğretmenler yörenin toprak ağalarıyla sorunlar yaşıyorlardı. Bu geçimsizlikler köy öğretmenlerinin toprak ağalarının seçtirdiği milletvekillerine şikayet olarak ulaşıyordu. Bu durum toprak sahiplerinin durmaksızın Ankara'ya baskı yapmalarına neden oluyordu.
Halk arasında yayılan bir kısmı kasıtlı söylentiler de etkili olmuştu. İvriz Köy Enstitüsü'nden M. Ali Eren (1911-2001)"Düşünceler ve Anılar II"adlı eserinde şunları aktarmaktadır :
« ..bir gün sabaha doğru tan yeri ağarırken, okul bekçisinin “Mehmet Ali Bey, Mehmet Ali Bey” diye bağırdığını duydum. “Kalk, hemşerilerin geldi.” dedi. O sırada okulda daimi elektrik yoktu. Bir motordan sağlanan elektrik gece yarısı kesiliyordu. Kapıyı açtım: Önde aksakallı bir erkek ve arkasında 7 kadın vardı. Hepsi birden ağlıyorlardı. “Hoş geldiniz hemşeriler” dedim. Onlar sızlanmalarını daha da hızlandırıp, hüngür hüngür ağlamaya başladılar. Neden sonra sakinleşen hemşeriler, dün akşam bir haber aldıklarını, enstitüde okuyan 20 Beyağıl’lı kızın okuldan kaçtıklarını, onunun İvriz Çayı'nda boğulduğu, onunun da kaybolduğu haberini aldıklarını söylediler. Onlara, “Çocuklarınız yatakhanelerinde mışıl mışıl uyuyorlar, hiçbir şeyleri yok.” dediysem de, benim sözüme inanmadılar. Mecburen giyindim. Kurallara göre kız yatakhanelerine erkek öğretmenler giremez, yalnızca bayan öğretmenler girerdi. Bu nedenle onları yanıma alarak, bayan kimya öğretmeninin yanına gittim. Öğretmeni uyandırdım. Bu velileri kız yatakhanesinin önüne kadar götürmesini ve çocuklarını uyandırarak, bu velilere gösterdikten sonra, tekrar yatırmasını istedim. Söylediklerim yapıldı. Veliler rahat bir nefes aldılar. Ama zamanla veliler, çocuklarını birer ikişer okuldan kaçırdılar... » |
Kuruluşunda emeği geçenler
Mustafa Kemal Atatürk Kurtuluş savaşı sonrasında vatandaşların sadece %3-4 'ünün okuma yazması vardı. Halkın %80'i köylerde yaşıyordu. Atatürk ilk defa Köy Enstitülerinin kuruluş yasalarını çıkardı.
İlk önce askerliğini çavuş olarak yapmış erlerden köy öğretmeni yetiştirilip köylerine öğretmen olarak gönderilme projesini önerdi ve bu proje uygulandı.
Hasan Ali Yücel
İsmail Hakkı Tonguç
İsmet İnönü
Halil Fikret Kanad
Yoğun muhalefet ortaya çıkmadan önce Köy Enstitülerinin arkasında durdu ve her türlü desteği verdi. Toprak reformunudesteklediğini açıklamıştı. 1946 seçimlerinde CHP'ye oy keybettireceği endişesi ile Köy Enstitüleri'nin kapatılmasına karar verdi.
İsmet İnönü 1966 yılında geride bıraktığı hayatı boyunca hatırlanacak en önemli eserlerinin Köy Enstitüleri ve çok partili hayata geçiş olacağını söyledi.